Tiszabezdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Tiszabezdéd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei, bélyegzői
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Tiszabezdéd Község Önkormányzata Képviselő- testülete (továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4624 Tiszabezdéd, Kossuth út 47.
(3) A Képviselő-testület szervei:
a) Tiszabezdéd Község Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
b) Tiszabezdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság),
c) Tiszabezdéd Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szociális és Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Szociális és Ügyrendi Bizottság)
d) Tiszabezdédi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal), székhelye: 4624 Tiszabezdéd, Kossuth út 47. (továbbiakban székhely), állandó kirendeltsége: 4628 Tiszaszentmárton, Damjanich út 30. (továbbiakban: Tiszaszentmártoni Kirendeltség)
e) Tiszabezdédi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző),
f) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás,
g) Záhony és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás.
(4) Az Önkormányzat körbélyegzője „Tiszabezdéd Község Önkormányzata” felirattal, középen Magyarország címerével, sorszámmal.
(5) A Képviselő-testület körbélyegzője „Tiszabezdéd Község Képviselő-testülete” felirattal, középen Magyarország címerével, sorszámmal.
(6) A Polgármester körbélyegzője Tiszabezdéd Község Polgármester felirattal, középen Magyarország címerével, sorszámmal.
(7) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője „Tiszabezdédi Közös Önkormányzati Hivatal” felirattal, középen Magyarország címerével, sorszámmal.
(8) A Jegyző körbélyegzője „Tiszabezdédi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője” középen Magyarország címerével, sorszámmal.
2. Az önkormányzat jelképei
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei:
a) a címer és
b) a zászló.
(2) Az önkormányzati jelképeket és azok használatát az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek
3. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tiszabezded.hu
(2) Az Önkormányzat időszakosan megjelenő lapjának címe: Bezdédi Krónika.
4. Az Önkormányzat által alapított elismerések
4. § Az Önkormányzat által alapított kitüntetések és díjak adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
5. Az Önkormányzat feladatai
5. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a Képviselő-testület és szervei biztosítják.
(2) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait a 1. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadók.
(4) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója félévente beszámol a Képviselő-testület számára.
(5) A Képviselő-testület által átruházott hatásköreinek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.
6. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a Polgármester tesz javaslatot.
(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével, vagy a Képviselő-testület határozataiban foglaltakkal ellentétesen hozta meg.
A Képviselő-testület működése
6. A Képviselő-testület üléseinek tervezése, összehívása és vezetése
7. § (1) A Képviselő- testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
(2) A rendes ülések száma évente legalább 6.
(3) A Képviselő-testület ülését az Önkormányzati Hivatal tanácskozótermében tartja.
(4) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (3) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
8. § (1) A Képviselő-testület üléseit a tárgyév első ülésén elfogadott ülésterve alapján tartja.
(2) Az üléstervre javaslatot tehetnek:
a) a Képviselő-testület Bizottságai,
b) bármely települési képviselő,
c) az intézmények vezetői.
(3) Az ülésterv tartalmazza:
a) a tárgyalandó napirendi pontok megnevezését,
b) a napirendi pont előadóját,
c) a képviselő-testületi ülés tervezett napját.
(4) A polgármester az ülést az üléstervtől eltérő időpontra is összehívhatja.
9. § (1) A Polgármesteri és az Alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével a 30 nap időtartamot meghaladó távollét.
10. § (1) A Képviselő-testület ülését a (2) bekezdés szerinti tartalommal elkészített meghívó útján kell összehívni.
(2) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, idejét, az ülés jellegét,
b) a javasolt napirendi pontokat,
c) a napirendek előterjesztőit,
d) az indokot, amennyiben a képviselő-testület ülését a Mötv.-ben meghatározott indítvány alapján kötelező összehívni.
(3) Az ülés meghívóját a polgármester írja alá.
(4) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal írásban vagy elektronikus úton kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 2 nappal az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján közzé teszi.
(5) Az ülésre meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a Jegyzőt,
c) az Aljegyzőt,
d) a napirendi pontok előadóit.
(6) A tevékenységét érintő adott napirendi ponthoz meg kell hívni:
a) az önkormányzati intézmény vezetőjét,
b) a nemzetiségi önkormányzat elnökét.
c) az országgyűlési képviselőt,
d) az egyházak képviselőjét,
e) a településen bejegyzett civil szervezet vezetőjét.
11. § A Polgármester a 9. § (2) bekezdésében foglaltakon túl a sürgős, azonnali döntést igénylő ügyekben 24 órával az ülés előtt telefonon is összehívhatja a testületet.
12. § (1) A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
(2) Az (1) bekezdés szerint összehívott ülés napirendjei közé új napirendek is felvehetők.
13. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
14. § Az ülésvezető jogkörei:
a) megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét,
b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére,
c) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
d) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
e) szünetet rendelhet el,
f) lezárja a vitát,
g) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
h) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
i) rendre utasítja az ülés rendjét megzavarót,
j) bezárja az ülést.
7. A tanácskozás rendje
15. § (1) A Képviselő -testület üléseit főszabály szerint nyilvánosan tarja.
(2) A Képviselő-testület zárt ülést rendel el az Mötv.46. § szerinti rendelkezéseken túl a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ügyek tárgyalásának idejére.
(3) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés között történt fontosabb intézkedésekről, eseményekről,
b) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok,
c) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
d) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok,
e) bejelentések.
(4) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(5) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő szóbeli kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét,
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
e) módosító javaslatok megtétele,
(6) A polgármester a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról félévente számol be a Képviselő-testületnek.
16. § (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik
(2) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 5-5 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A Polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a Polgármester adja meg
(5) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a Polgármester:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,
b) rendreutasítja a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsító az ülésen részt vevő hallgatóság tagját, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezheti.
8. Az előterjesztések
17. § (1) A Képviselő-testület ülésére az előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be.
(2) Előterjesztésnek minősül a rendelet- és határozat javaslat, és a beszámoló.
(3) Az előterjesztés két részből áll:
a) az első részben meg kell határozni az előterjesztés tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykörre vonatkozó jogszabályokat, a lehetséges döntési alternatívákat,
b) az előterjesztés második része a rendeleti vagy határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelős személy megnevezésével és a határidő megjelölésével.
(4) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a Polgármester,
b) az Alpolgármester,
c) a Jegyző,
d) az Aljegyző,
e) a Képviselő-testület tagja,
f) a Képviselő-testület bizottsága,
g) a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.
(5) A Pénzügyi Bizottság véleményével nyújtható be a költségvetés és zárszámadás.
(6) Kizárólag írásban nyújthatók be:
a) az önkormányzati rendeletalkotással,
b) az összeférhetetlenség kivizsgálásával,
c) a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával,
d) méltatlansági eljárás kivizsgálásával,
e) a hitelfelvétellel,
f) a polgármester illetményének, költségtérítésének, jutalmának, megállapításával,
g) az intézményalapítással, átszervezéssel, megszüntetéssel,
h) a helyi népszavazás kiírásával
kapcsolatos előterjesztések.
(7) Szóbeli előterjesztés esetén is írásban be kell nyújtani a döntés tervezetét.
(8) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 3. melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.
(9) A rendelet-tervezetet az önkormányzati hivatal készíti el és küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
9. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
18. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,
b) önkormányzati képviselők és polgármester eskütétele,
c) Polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása,
d) alpolgármester megválasztása, eskütétele,
e) alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása,
f) bizottságok megválasztása,
g) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának módosítása vagy felülvizsgálata,
h) összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozat-tételi szabályok ismertetése,
i) egyebek.
(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság elnökére és tagjaira a polgármester tesz javaslatot.
(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás lebonyolítása:
a) az ideiglenes bizottság feladata a titkos szavazás során a technikai feltételek biztosítása, a szavazólapok jegyzői felügyelet melletti elkészítése,
b) a szavazás során a teremben elhelyezett urna van,
c) a titkos szavazás megkezdése előtt az elnök ismerteti a szavazás főbb szabályait,
d) az urna felbontása után az eseti bizottság a szavazatok összeszámlálja, melyről jegyzőkönyv készül, és azt aláírásukkal hitelesítik,
e) a titkos szavazás eredményét az elnök ismerteti a Képviselő-testülettel.
(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) a választás helyét,
c) a választás tárgyát,
d) a jelenlévőket,
e) a választás eredményének ismertetését,
f) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
10. A döntéshozatali eljárás
19. § (1) Nyílt szavazásnál a képviselők kézfelemeléssel szavaznak: „igen”, „nem” és „tartózkodom” szavazattal.
(2) A titkos szavazáskor szavazólapon történik a szavazás, amelyre a 17. § (4)–(6) bekezdése az irányadó.
(3) A szavazás megkezdése előtt névszerinti szavazásra tehet javaslatot:
a) a Polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a Képviselő-testület tagja.
(4) A névszerinti szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület egyszerű többséggel, határozattal dönt.
(5) A névszerinti szavazás során a jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket. A szavazás megkezdése előtt a polgármester bejelenti, hogy elsőként vagy utolsóként kíván szavazni.
(6) Névszerinti szavazás tartható:
a) hitel felvételéről,
b) önkormányzati vagyon elidegenítéséről,
c) közbeszerzési eljárás keretében nyertes vállalkozó kiválasztásáról,
d) az önkormányzat által alapított címek és kitüntetések adományozásáról.
(7) A névszerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a Polgármester és Jegyző ír alá, és azt az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
20. § A döntések meghozatala kapcsán az ülésvezető köteles szót adni a jegyzőnek jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
21. § (1) A Polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról a tett módosító javaslatok sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű szavazati arány szükséges.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(3) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:
a) a titkos szavazás,
b) a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás,
c) az önkormányzati vagyon elidegenítésnek elrendeléséhez.
(4) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, a Képviselő-testület elutasító döntést hoz.
(5) Ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot és amennyiben az ismételten nem kapja meg a szükséges szavazati arányt, a Képviselő-testület ismételten elutasító döntést hoz.
(6) Ha a Képviselő-testület az (5) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nemlegesen hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:
a) törvényi kötelezettség teljesítése,
b) pályázat benyújtása
miatt van szükség.
(7) Az a képviselő, aki a döntéshozatalban érintett, érintettségét a szavazás előtt köteles szóban bejelenteni a Képviselő-testületnek. A kizárásról a Képviselő-testület minősített szótöbbséggel meghozott határozatával dönt.
(8) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a képviselő-testület a tiszteletdíját 2 hónap időtartamra 25%-kal csökkenti.
11. Közmeghallgatás
22. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját és helyét a lakosság részére legalább 5 nappal meg kell hirdetni. A hirdetményt a lakossággal a hirdetőtáblán való kifüggesztéssel, valamint a település honlapján történő közzététellel kell közölni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat értékelni kell. Az értékelés alapján, ha szükséges intézkedés megtétele, akkor a Képviselő-testület kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, aki az intézkedéseket előkészíti. Az előkészítés alapján a Képviselő-testület a szükséges döntést meghozza, és erről az érdekelteket értesíti.
12. A képviselő-testület aktusai
23. § (1) A rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a Polgármester,
b) az Alpolgármester,
c) a Képviselő-testület tagja,
d) a Képviselő-testület bizottsága,
e) a Jegyző,
f) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,
g) az egyházak és civil szervezetek vezetője.
(2) A rendelet-tervezeteket a jegyző készíti.
(3) Az előkészítés során:
a) a közreműködők között elosztja a munkát,
b) gondoskodik a bizottsági és arra jogosult szervek véleményeztetésről és az észrevételek feldolgozásáról,
c) elkészíti az előzetes hatásvizsgálatot,
d) megszervezi az adminisztrációs munkát,
e) részt vesz a tervezet Képviselő-testület előtti megvitatásában.
(4) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(5) A rendeletet kihirdetési záradékkal kell ellátni az alábbiak szerint: „A rendelet a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kihirdetve: .. év .. hónap .. nap Kelt.:………… jegyző aláírás”
24. § (1) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
a) a rendelet számát, kihirdetésének idejét, címét,
b) a rendelet módosításait,
c) a rendelet hatályon kívül helyezését.
(2) A Jegyző ciklusonként felülvizsgálja a hatályos önkormányzati rendeleteket és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
25. § (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újra kezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) A határozat tartalmazza:
a) a döntéshozó megnevezését,
b) a döntés számát és évét, zárójelben megjelölve a döntés meghozatalának hónapját és napját,
c) a „határozata” kifejezést,
d) a döntés címét,
e) a Képviselő-testület döntését,
f) a végrehajtásra szolgáló határidőt,
g) a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(3) A Jegyző a normatív határozatokat a 21. § (4) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.
13. A jegyzőkönyv
26. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül, melyből egy példányt az önkormányzati hivatal jegyzői irodájában kell elhelyezni, valamint a Kormányhivatalnak jogszabály által meghatározott úton kell megküldeni.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) a távollét igazolt vagy igazolatlan,
c) a megválasztott jegyzőkönyv-vezetők nevét,
d) a határozatképesség megállapítását,
e) a képviselő kérésére véleménye szószerinti rögzítését, írásbeli véleménye jegyzőkönyvhöz csatolását,
f) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott választ,
g) a jegyzőkönyv- vezetők aláírását.
(3) A jegyzőkönyv mellékletét képezik:
a) a jelenléti ív,
b) a meghívó,
c) az írásos előterjesztések,
d) a titkos szavazásról készített jegyzőkönyv,
e) a név szerinti szavazásról készített jegyzőkönyv.
(4) A Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvet évente megkezdve folyamatos oldalszámozással kell ellátni, zsinórral kell átfűzni és hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott záró-cédulával rögzíteni.
(5) A jegyzőkönyvbe való betekintést – zárt ülési jegyzőkönyv kivételével – a jegyzőnél lehet kezdeményezni a Közös Önkormányzati Hivatalban ügyfélfogadási időben. A nyilvános ülési jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díját az illetékekről szóló törvény szerint kel meghatározni.
(6) A közérdekű adatok megismerésére irányuló kérelmet jegyzőnél lehet írásban kezdeményezni. A jegyző a kérelemről 15 napon belül dönt, és erről a kérelmezőt írásban értesíti.
(7) A zárt ülés jegyzőkönyvéből a közérdekű adatokhoz és a közérdekből nyilvános adatokhoz való hozzáféréshez az (4) bekezdésben foglaltak az irányadók.
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása és feladataik
14. A Polgármester jogállása, feladatai
27. § A polgármester tisztségét főállásban látja el.
28. § (1) A Polgármester minden hét kedden és szerdán 8.00 órától -12.00 óráig tart ügyfélfogadást.
(2) A polgármester feladatai:
a) segíti a képviselők munkáját,
b) fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló partnerek képviselőit, és a velük való tárgyalás során előzetes megállapodásokat köt,
c) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
d) nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek.
(3) A polgármester szabadságának kiadása tárgyában a polgármester és a Képviselő-testület jóhiszeműen együttműködve, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvét figyelembe véve jár el.
29. § (1) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt, két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a Polgármester:
a) pályázat benyújtása,
b) a vagyongazdálkodásáról szóló rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését,
ügyben hozhat döntést.
(2) A Polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan:
a) 3 000 000 Ft értékhatárig szerződés vagy megállapodás kötése,
b) értékhatártól függetlenül pályázat benyújtása,
ügyben hozhat döntést.
(3) A Polgármester 2000 000 értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
15. Alpolgármester
30. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül 1 fő Alpolgármestert választ a Képviselő-testület tagjai közül
(2) Az Alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
16. A Bizottságok jogállása, feladatai
31. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságként a Pénzügyi Bizottságot és a Szociális és Ügyrendi Bizottságot hozza létre.
(2) A Pénzügyi Bizottság három tagból áll. Az elnök és két tag önkormányzati képviselő.
(3) A Szociális és Ügyrendi Bizottság két tagból áll. Az elnök és két tag önkormányzati képviselő.
(4) A bizottságok maguk állapítják meg működésük részletes szabályait. A bizottságok határozatképességére, a határozathozatal módjára, a zárt ülés tartására és jegyzőkönyveik elkészítésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(5) A bizottságok tagjainak névjegyzékét a 1. függelék tartalmazza.
(6) A Képviselő-testület esetenkénti feladatokra általa meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(7) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve az erről szóló jelentéseknek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(8) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság ülésének összehívására, a bizottság működésére az Mötv. 60. §-a alkalmazandó.
(9) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(10) A Képviselő-testület Szociális és Ügyrendi Bizottságának feladat- és hatáskörei:
a) a temetési segély, valamint a köztemetés költségeinek megfizetése és megtérítésének elrendelése kivételével dönt a települési önkormányzati támogatások iránt benyújtott kérelmekről,
b) kezdeményezi a hatályos rendeletek, határozatok felülvizsgálatát, módosítását,
c) kapcsolatot tart az önkormányzat által fenntartott intézményekkel és a lakosság önszerveződő közöségeivel,
d) véleményezi a kitüntetésekkel és elismerésekkel kapcsolatban érkezett javaslatokat,
e) ellátja a vagyon-nyilatkozatok ellenőrzésével, kezelésével, nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
f) kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést,
g) lefolytatja a méltatlansági eljárást,
h) ellátja a Képviselő-testület működése közben felmerülő titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat.
(11) A Képviselő-testület Pénzügyi Bizottságának feladatai- és hatáskörei:
a) véleményezi az Önkormányzat éves költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezetét,
b) ellenőrzi a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel az önkormányzati saját bevételekre,
c) ellenőrzi az Önkormányzat vagyonával való gazdálkodást,
d) ellenőrzi az éves költségvetés előkészítését és végrehajtását a szabályszerűség és észszerűség, a gazdaságosság, valamint a társadalmi kihatásai szempontjából,
e) nyomon követi az önkormányzati rendeletben szabályozott díjfizetési kötelezettségek teljesítését, elemzi ezek bevételekre gyakorolt hatását,
f) ellenőrzi az önkormányzati intézmények pénzügyi-gazdasági tevékenységét,
g) a pénzügyi ellenőrzések tapasztalatairól szóló jelentést a Képviselő-testület elé terjesztés előtt megtárgyalja
h) előzetesen véleményezi a költségvetési átcsoportosításokat,
i) véleményezi a pénzügyi, gazdasági tárgyú előterjesztéseket, döntési javaslatokat
j) javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a polgármester illetményének emelésére, költségtérítésének, egyéb juttatásainak megállapítására,
k) figyelemmel kíséri az elfogadott önkormányzati gazdasági program fejlesztési célkitűzéseinek megvalósulását.
(12) A Szociális és Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatai ellátása körében a rendelet 2. függeléke szerinti nyilvántartást vezeti, a vagyonnyilatkozatok átvételét a rendelet 3. függeléke szerinti úton végzi.
17. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás jogállása, feladatai
32. § A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás jogállását és feladatait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
18. A Záhony és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás jogállása, feladatai
33. § A Záhony és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás jogállását és feladatait a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
19. Az Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai
34. § (1) Az Önkormányzati Hivatal egységes, nem tagolódik szervezeti egységekre.
(2) Az Önkormányzati Hivatal igény szerint köteles adatokat szolgáltatni, jelentéseket készíteni a Polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a Bizottságnak.
(3) Az Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadást tart:
a) Székhelyén: Hétfő-csütörtökig 8.00 órától 12.00 óráig. Pénteken nincs ügyfélfogadás.
b) Tiszaszentmártoni Kirendeltségén: Hétfő-csütörtökig 8.00 órától 12.00 óráig. Pénteken nincs ügyfélfogadás.
20. A Jegyző, az Aljegyző jogállása és feladatai
35. § (1) A Jegyző feladatai a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl:
a) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságnak az önkormányzatok munkáját érintő jogszabályokról, és azok változásairól,
b) a Polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület, a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,
c) ellátja a Képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatait,
d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
e) gondoskodik az Önkormányzati Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről.
(2) A Jegyző és az Aljegyző ügyfélfogadást tart minden héten szerdán 13.00 órától 16.00 óráig.
(3) A Jegyzőt akadályoztatása esetén feladat- és hatáskörében az Aljegyző helyettesíti.
(4) A Jegyzői és Aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós távolléte esetén a jegyzői feladatokat a székhely Polgármester által kijelölt Önkormányzati Hivatali dolgozó látja el.
(5) Tartós távollétnek számít:
a) rendes szabadság kivételével a 30 napot meghaladó távollét (betegség, fizetés nélküli szabadság stb.),
b) büntető- vagy egyéb eljárás miatti távollét, az eljárás megindulásának kezdő időpontjától.
(6) A (4) bekezdést kell alkalmazni, ha a Jegyző és Aljegyző a tisztségéről egy időben lemond, a lemondásuk napjától.
A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
36. § (1) A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülés előtt legkésőbb 1 órával a Polgármesternek köteles bejelenteni.
(2) A hiányzásokat a Jegyző tarja nyilván.
37. § (1) Ha a képviselő két egymást követő ülésről bejelentés nélkül távol van, akkor 1 havi tiszteletdíját meg kell vonni.
(2) A képviselői tiszteletdíj (1) bekezdés szerinti megvonásáról a Polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület határozattal dönt.
(3) A Képviselő köteles a tudomására jutott titkot megőrizni, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
(4) A Képviselő-testület névsorát a rendelet 4. függeléke tartalmazza.
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
38. § (1) Az Önkormányzat a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket a Szociális és Ügyrendi Bizottságnak adja át véleményezésre.
(2) A Bizottság a kezdeményezéssel kapcsolatban 8 napon belül alakítja ki álláspontját és terjeszti a Képviselő-testület elé.
(3) A Képviselő-testület a kezdeményezés ügyében a Bizottság véleményének megérkezését követő ülésén dönt.
(4) A Roma Nemzetiségi Önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát a Polgármester kéri ki a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.
39. § (1) Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez térítésmentesen biztosítja:
a) az Önkormányzati Hivatal tanácskozótermét az ülések és rendezvények tartására,
b) a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását.
(2) A Jegyző gondoskodik az Önkormányzati Hivatal útján a nemzetiségi önkormányzat:
a) testületi üléseinek előkészítéséről,
b) a meghívóinak, előterjesztéseinek elkészítéséről és kiküldéséről,
c) a jegyzőkönyveinek elkészítéséről és Kormányhivatalhoz megküldéséről.
Az Önkormányzat vagyona, gazdálkodása, szakágazat rendje
40. § A Képviselő-testület a vagyongazdálkodás szabályit külön rendeletben szabályozza.
41. § (1) A Képviselő-testület költségvetését egy fordulóban tárgyalja.
(2) A költségvetési rendelet elfogadását meg kell előznie az önkormányzati intézményekkel, valamint a helyi nemzetiségi önkormányzattal való egyeztetésnek.
(3) A Képviselő-testület a zárszámadásról szóló rendeletet egy fordulóban fogadja el.
42. § Az Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
43. § A Képviselő-testület a helyi népszavazás, népi kezdeményezés szabályit külön rendeletben szabályozza.
Záró rendelkezések
44. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2020. (VII.15.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
A. |
B. |
C. |
|
Kötelezően ellátandó feladat |
Önként vállalt feladat |
Feladatellátás alapja, jogszabály megjelölése |
|
Egészségügyi feladatok |
|||
1. |
Háziorvosi feladat ellátása (ellátási szerződéssel) |
1997. évi CLIV tv. 152. § (1) bekezdés a) pont |
|
2. |
Fogorvosi feladat ellátása (Társulás útján) |
1997. évi CLIV tv. 152. § (1) bekezdés b) pont |
|
3. |
Orvosi ügyelet |
1997. évi CLIV tv. 152. § (1) bekezdés c) pont |
|
4. |
Védőnői feladat ellátása |
1997. évi CLIV tv. 152. § (1) bekezdés d) pont |
|
5. |
Iskola-egészségügyi feladat ellátása (ellátási szerződéssel) |
1997. évi CLIV tv. 152. § (1) bekezdés e) pont |
|
Szociális ellátás |
|||
6. |
Rendkívüli települési támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
7. |
Köztemetés |
1993. évi III. tv. |
|
8. |
Temetési támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
9. |
Szociális alapszolgáltatások (Társulás útján) |
1993. évi III. tv. |
|
11. |
Felsőfokú oktatási intézményben tanulók támogatása (Bursa Hungarica Ösztöndíj) |
2011. évi CCIV. törvény , 51/2007.(III.26.) Korm. rendelet és KT. határozat szerint |
|
12. |
Lakhatási támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
13. |
Beiskolázási támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
14. |
kamatmentes kölcsön |
önkormányzati rendelet szerint |
|
15. |
téli rezsitámogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
16. |
idősek étkeztetésének támogatása |
önkormányzati rendelet szerint |
|
17. |
intézményi gyermek étkeztetés támogatása |
önkormányzati rendelet szerint |
|
18. |
köztemetés költségeinek megtérítéséhez biztosított támogatás |
önkormányzati rendelet szerint |
|
19. |
időskorúak támogatása |
önkormányzati rendelet szerint |
|
20. |
Bölcsődei ellátás |
||
Gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok |
|||
21. |
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény |
1997. évi XXXI. tv. 19. § |
|
22. |
Gyermekjóléti szolgáltatás |
1997. évi XXXI. tv. |
|
Köznevelés |
|||
23. |
Óvodai nevelés |
2011. évi CXC. tv. 13 § (1) bekezdés 6. pont |
|
24. |
Gyermekétkeztetés |
1997. évi XXXI. tv. 151. § (2a) bekezdés |
|
Közművelődési feladatok |
|||
25. |
Könyvtári feladat ellátás |
1997. évi CLX. tv. 64-71. § |
|
26. |
Közművelődési tevékenység |
1997. évi CLX. 73-81. § |
|
Környezetvédelmi feladatok |
|||
27. |
A környezeti állapot figyelemmel kísérése |
1995. évi LIII. tv. 12. § (3) bekezdés |
|
28. |
Környezetvédelmi program kidolgozása, jóváhagyása, az illetékességi terület környezeti állapotának elemzése, értékelése, a lakosság tájékoztatása |
1995. évi LIII. tv. 46. § (1) bekezdés b), e) pont |
|
Vízgazdálkodás, vízkárelhárítás |
|||
29. |
Vízrendezés, csapadékvíz-elvezetés |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) bek. f.) 16. § . (5) bek. b.) c.) pont |
|
30. |
Ár-és belvízvédekezés, vízkárelhárítás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 11. pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) bek. f.) 16. § . (5) bek. b.) c.) pont |
|
Településüzemeltetési feladatok |
|||
31. |
Köztemető fenntartása, üzemeltetése |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
32. |
Közvilágítás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
33. |
Helyi közutak kialakítása, fenntartása |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
34. |
helyi közterületek, közparkok kialakítása, fenntartása |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 2. pontja |
|
Lakásgazdálkodás, ingatlangazdálkodás |
|||
35. |
Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek, valamint egyéb forgalomképes ingatlanok bérletére, üzemeltetésére, valamint elidegenítésére vonatkozó feladatok |
2011. évi CLXXXIX.- tv. 13. § . (1) bek. 9. pontja |
|
Településfejlesztési feladatok |
|||
36. |
Településfejlesztés és településrendezés |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 1997. évi LXXVIII. tv. 6. § . (1) a.) pontja |
|
37. |
Egyéb településrendezési sajátos jogintézmények |
1997. évi LXXVIII. tv. 6/A. §. (1) a.) pontja (2) bek. a.) b.) pontja, 62. §. (6) bek. 2.) 3.) 7.) pontja |
|
Sportfeladatok |
|||
38. |
A települési sport hosszú távú fejlesztése, a sport-szervezetekkel való együttműködés biztosítása sportlétesítmények fenntartása |
2004. évi I. tv. 55. §. (1) bek. |
|
Egyéb feladatok |
|||
39. |
Belső ellenőrzés |
370/2011. (XI.26.) Korm. rend. 15. § . (1) bek. |
|
40. |
Közfoglalkoztatás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 12.) pontja |
|
41. |
Egészséges ivóvízellátás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 21.) pontja, 1995. évi LVII. tv. 4. § . (1) a.) |
|
42. |
Polgári védelem, honvédelem, katasztrófavédelem |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 12.) pontja, |
|
43. |
Helyi adóztatás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 13.) pontja |
|
44. |
Egyházak, civil szervezetek, önszerveződő közösségek támogatása |
költségvetési rendelet szerint |
|
45. |
Köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar-és rágcsálóirtás |
2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § . (1) bek. 5.) pontja |
|
46. |
Rendőrség és polgárőrség támogatása |
költségvetési rendelet szerint |
|
47. |
Sportegyesület támogatása |
költségvetési rendelet szerint |
2. melléklet
1. A szociális ellátások helyi szabályairól önkormányzati rendelet a 2. § (1) bekezdés c) –g) pontjaiban, valamint a 2. § (2) bekezdésében meghatározott támogatások megállapításáról.
2. A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48. § (1) bekezdése szerinti köztemetés elrendeléséről
3. Tulajdonosi hozzájárulás kiadása.
4. Döntés a közúti közlekedésről szóló 46. (1) bekezdés a) pontjában foglalt, a jegyzőre át nem utalt hatáskörök tekintetében
5. A vagyonkezeléssel kapcsolatos ellenőrzés megszervezésével és elvégzésével kapcsolatos feladatok végrehajtása.
6. A közfoglalkoztatási programok megszervezése és koordinálása
7. Az önkormányzat tulajdonában lévő lakás – és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról való döntés.
8. A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. § (2) bekezdés b)-d) pontjaiban meghatározott településkép-védelmi ügyekben.
9. A pályázati úton elnyert szociális célú tüzelőanyag támogatás felhasználása keretében benyújtott kérelmek elbírálása,
10. Eseti rendkívüli települési támogatások elbírálása,
11. A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott települési lakhatási támogatások megállapításáról,
12. Az egyes tiltott közösségellenes magatartássá nyilvánított cselekmények szankcionálásról.
13. A Képviselő-testület a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulásra, és a Záhonyi Kistérségi Társulásra ruházza át a Társulási Megállapodásokban meghatározott hatásköreit.
3. melléklet
1. A tervezett önkormányzati rendelet valamennyi jelentősnek ítélt hatása, így különösen
1.1. társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
1.2. társadalmi hatásai
1.3. gazdasági hatásai
1.4. költségvetési hatásai
2. környezeti és egészségügyi következményei:
3. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
4. Az önkormányzati rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
4. melléklet
1. A Társulás jogállása: önálló jogi személyiséggel rendelkező társulás.
2. A Társulás székhelye: 4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.
3. A Társulás működési területe: a Társulásban résztvevő önkormányzatok közigazgatási területe.
4. A Társulás feladatai:
a) nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása,
b) települési hulladék kezelése, ártalmatlanítása,
c) egyéb nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása,
d) nem veszélyes hulladék anyagában történő hasznosítása,
e) nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése.
5. Munkaszervezete: Szabolcs-Szatmár Bereg megyei Területfejlesztési és Környezetgazdálkodási Ügynökség Kht.
5. melléklet
1. A Társulás megnevezése: Záhony és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás
2. A Társulás székhelye: 4625 Záhony, Ady Endre út 35.
3. A Társulás működési területe: a Társulásban résztvevő önkormányzatok – Benk, Eperjeske, Győröcske, Komoró, Mándok, Tiszabezdéd, Tiszamogyorós, Tiszaszentmárton, Tuzsér, Záhony, Zsurk – közigazgatási területe.
4. A Társulás jogállása: jogi személy, gazdálkodására a költségvetési szervek működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
5. A Társulás Munkaszervezeti feladatait a Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal – székhelye: 4625 Záhony, Ady Endre út 35. látja el.
6. A Társulás feladatai:
6.1. a szociális ellátás területén:
6.1.1. étkeztetés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, családsegítés, támogató szolgáltatás, idősek klubja, fogyatékosok nappali ellátása, falu – és tanyagondnoki szolgáltatás, bentlakásos idősek otthona feladatok ellátása;
6.1.2. a személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások, a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott család és gyermekjóléti szolgálat közös szervezése, családi és gyermekjóléti központ működtetése a Társulás által fenntartott Mándoki Térségi Szociális Központ útján.
6.2. egészségügyi ellátás területén: az egészségügy alapellátáshoz tartozó Központi Orvosi Ügyeleti feladatok közös ellátása
6. melléklet1
A. |
B. |
C. |
1. |
Az önkormányzat törzsszáma: |
732011 |
2. |
Az önkormányzat adószáma: |
15732011-2-15 |
3. |
Az önkormányzat fizetési számlaszáma: |
117744034-15403928-00000000 |
4. |
Államháztartási szakágazat: |
841105 Helyiönkormányzatok és társulások igazgatásitevékenysége |
5. |
Kormányzati funkciói: |
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
További információk:
https://or.njt.hu/onkorm/-:6:1279:-:-:1:-:-:-/1/10